Zaterdagavond om 10 uur. Je kijkt naar een film. Een spannende film waarin het hoofdpersonage achtervolgd wordt en dreigt vermoord te worden en dan opeens, reclame. Ik begin dan spontaan te roepen naar het televisiescherm en moet een keuze maken. Weg zappen of blijven kijken. Vaak kies ik voor het weg zappen. Als cross media management student zou ik eigenlijk moeten kiezen om te blijven kijken naar de onderbreking. Toch zit reclame goed in elkaar. Sommige spotjes dan toch!
Ik moet spontaan denken aan de Evian-baby’s. Deze filmpjes zitten zo goed in elkaar. Je kijkt ernaar en krijgt meteen een lach op je gezicht. Er zit ook een soort van consequentie en herkenning in deze spotjes. Telkens komen de baby’s terug, maar dan op een andere manier. Een goed voorbeeld van storytelling! Maar als ik dan denk aan de spotjes over Dash en de afleveringen van ‘de schoonen hoek’ komen mijn haren recht te staan. Deze spotjes zijn zo ongeloofwaardig, zo gespeeld. Zonde van de (dure) zendtijd.
Bij reclame is het ontzettend belangrijk dat je overtuigd bent van het product en dat je als consument ook daadwerkelijk overhaald wordt om het product te kopen. Wat doet reclame precies? Ze creëren een wereld waarin hun product het beste is, hun eigen utopie. Om ‘de schoonen hoek’ terug als voorbeeld te nemen. Met deze reclame willen ze laten zien dat Dash van een grauw T-shirt een volledig spierwit T-shirt kan maken. Probeer dit thuis maar eens uit, het T-shirt blijft grauw zien. Het is dus zeer moeilijk om als merk je klanten mee te krijgen in de utopie, in de voorgestelde wereld uit je reclame. Als mensen het zien of horen geloven ze het of doen ze toch een poging tot, maar eenmaal thuis valt het vaak toch tegen.
We zetten hier een paar tips op een rijtje voor een geslaagde reclamespot
- Wees realistisch.
- Zorg voor structuur. Zorg voor een inleiding, een midden en een slot.
- Zorg voor herkenning.
- Humor!